Imprimă această pagină

Cumpărăturile online urcă serviciile de poștă și curierat la un nivel record Recomandat

Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 12% față de 2018 și a depășit cu 112% nivelul din 2010, ajungând la 5,3 miliarde de lei în 2019, potrivit celei mai recente analize KeysFin. Analiștii apreciază că cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat a crescut ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de coronavirus. Pe termen mediu, estimările acestora indică o temperare a ritmului anual de creștere a pieței spre cel înregistrat în 2019.

Sectorul serviciilor de poștă și curierat este una dintre piețele care au crescut cel mai mult în anul pandemiei, alături de sectorul farmaceutic, retail-ul alimentar, sănătate și asistență socială, IT și comunicații, distribuitorii de energie și gaze și cei de apă și salubritate.

Poșta Română este în continuare principalul jucător din piața de poștă și curierat din țara noastră, în ciuda valului de concedieri anunțat recent. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor – 93,5% și de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (23,9% din total). De menționat că, în 2018, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,2 miliarde de lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.

Fan Courier Express continuă să câștige teren: în 2019, compania cu capital privat 100% românesc făcând afaceri de aproape 792 de milioane de lei, respectiv un avans de peste 15% față de 2018.

La fel ca în anul anterior, Cargus (453 milioane de lei, 8,5% din total) vine în completarea podiumului, în urma sa menținându-se în top aceeași jucători principali din industrie: TNT Romania (351 milioane lei, 6,6% din total, companie care a depășit DHL în 2018) și DHL International România (341 de milioane de lei, 6,4% din total). Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76,4% din cifra de afaceri totală.

Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum Bringo Magazin (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau Glovoappro (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarând ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat creșteri majore de 215%, la 21,3 milioane de lei (Bringo) respectiv de 97%, la 63,8 milioane de lei (Glovo), în primul semestru din 2020 față de sfârșitul lui 2019.

Foodpanda RO (deținut de germanii de la Brilliant 1421 GMBH) are ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4619: intermedieri în comerțul cu produse diverse, domeniile secundare ținând de comerțul retail și wholesale (4617, 4618, 4711, 4729, 4791) și nu a raportat rezultatele pentru 2019 până la momentul întocmirii analizei.

În 2019, aproximativ 41.000 angajați lucrau pentru companiile locale de poștă și curierat, cu 0,7% mai mulți decât în 2018. Pentru 2020, analiștii KeysFin estimează un avans de aproximativ 10% la aproximativ 45.000 angajați, ca urmare a creșterii accentuate pentru serviciile de curierat.

Statisticile celui mai popular motor de căutare din România ilustrează o creștere a căutărilor românilor în categoria de livrări online cu 58% în 2020 faţă de anul anterior, atingând vârfuri chiar şi de 200% în anumite perioade precum luna aprilie.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activități poștale și de curier.

Evaluaţi acest articol
(1 Vot)